Syfte:Undersöka ämnesområdet demokrati/diktatur
- Vad är skillnaden mellan en diktatur/demokrati?
- Vad betyder det för dig att du bor i ett land med demokrati?
- Vad tror du att det innebär att leva i ett land med diktatur?
- Vad tror du skulle vara annorlunda i ditt liv om du bodde i ett land med diktatur?
Uppgift:
Fundera över vilka bilder du får i huvudet när du tänker på demokrati/diktatur.
Tillverka en bild som representerar demokrati och en för diktatur och motivera hur du tänkt, skriftligt eller muntligt- en bild ska vara fotograferad av dig och bearbetad på något sätt, antingen digitalt eller för hand
- den andra bilden ska vara tillverkad i en traditionell teknik (blyerts/stompf, olja, akvarell, tusch, färgpennor osv.)
- Motivering skriftligt eller muntligt
Du ska skriftligt (eller muntligt) redovisa dina tankar kring dina bilder utifrån temat demokrati. (Du kan använda punkterna 1-4 ovan som stöd för dina tankar.)
v. 41 Inlämning Två bilder A4, ett bearbetat foto ett traditionell teknik
v.42 Utställning
v.43 redovisning/utvärdering
Kunskapskrav A
Eleven kan framställa olika typer av
berättande och informativa bilder
som kommunicerar erfarenheter,
åsikter och upplevelser med ett
välutvecklat
genomarbetade
uttrycksformer så att
budskapet framgår. I arbetet kan
eleven använda olika tekniker, verktyg
och material på ett
väl fungerande,
varierat och idérikt sätt
och prövar
och omprövar då systematiskt
hur
dessa kan kombineras för att skapa
olika uttryck. Dessutom kombinerar
eleven former, färger och
bildkompositioner
på ett välfungerande
sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet
utveckla egna
ämnesområden genom att
återanvända samtida eller historiska
bilder och bearbeta andra uppslag
och inspirationsmaterial. Under
arbetsprocessen
formulerar och
väljer eleven handlingsalternativ som
leder framåt
. Dessutom kan eleven
presentera sina bilder med
god
anpassning
till syfte och sammanhang.
Eleven kan också ge
välutvecklade
komplexa samband mellan
välutvecklade och väl
omdömen om arbetsprocessen och
visar då på
uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i
bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som
historiska bilder och visuell kultur och
för då
underbyggda
resonemang med
kopplingar till egna erfarenheter, andra
verk och företeelser i omvärlden.
Dessutom beskriver eleven bildernas
och verkens uttryck, innehåll och
funktion på ett
välutvecklat sätt med
användning av ämnesspecifikabegrepp.
god
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar