Åk 8
Vad är bild?
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
๏ kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
๏ skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
๏ undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
๏ analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Välutvecklat
C Har idéer men tar ofta hjälp av läraren för att komma vidare. Behöver hjälp ibland för att komma vidare men kan mycket om tekniker och har tankar kring det man gör.
Utvecklat
E Gör bara det läraren säger på ett enkelt sätt men lämnar in det man ska Behöver lära lite mer för att kunna göra mer själv, men lämnar in alla obligatoriska uppgifter.
Enkelt
Demokrati
Folket har makten – Bli vald som representant av folket
Allas lika värde
V.34
Introduktion av tema demokrati
v. 35 Tillverka en valaffisch utifrån tanken: Om jag blev president…
- Hur ska du få folk att rösta på dig? Obs, tänk på:
- positivt budskap
- färg/form
- layout
· Jag tittar efter hur du löser problem(uppfinningsrik)
· Hur väl du använder olika tekniker och om tekniken passar till det du ska göra.
· Hur du kan prata/tänka kring andras och dina egna bilder (tolka, analysera)
v. 39 perspektivgenomgång Rum lite kom-i-håg från sexan...
v. 40
v. 41 Hus
v. 42
v. 43
v. 44 Lov
v. 45 Uppgift: Bygga en byggnad från en annan kultur. Valfritt material men inte större än att det ryms i en skolåda.
Lämna in ett faktablad där du funderar över det landet utifrån demokrati/diktatur. På faktabladet ska byggnaden ritas med hjälp av perspektiv, volym och skuggor.
- var ligger landet
- vem leder landet och hur?
- vad får det för konsekvenser för folket som lever där?
- Hur angår det oss?
- Vad kan vi göra för att påverka?
- Vad händer då?
v. 46
v. 47
v. 48
v. 49
v. 50
v. 51 Avslutning och utställning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar